Terug naar je gezonde ritme - Emotie-eten de Baas

Terug naar je gezonde ritme

 width=‘Pasen, Koningsdag, 5 mei, Hemelvaart, Pinksteren, tropische dagen, geweldig! Heerlijk de boel de boel gelaten! Helaas is het met het eten wel een rommeltje geworden.’ Stralende en trieste blikken wisselen zich af bij Elise.
‘Altijd weer die strijd na een vakantie of weekendje weg. Sporten oppakken en gezond eten? Hopeloos! Ik kan beter geen vakantie nemen! Herkenbaar?

In normale weken lukt het veel mensen beter om een structuur van 5-6 x gezond koken en 2 x per week sporten aan te houden. In een periode van vrije dagen is de drang om ‘los te gaan’ groot, omdat je het verdiend hebt en omdat er veel verleidingen zijn. Na zo’n feestperiode valt het o zo tegen om weer in het gareel te komen.
Steeds weer op maandag ‘moeten’ beginnen kost veel energie. De kans is groot dat je na 3 maandagen afhaakt. ‘Laat helemaal maar.’
Ons lichaam en onze geest vindt het gemakkelijker om in een vast patroon door te gaan dan iedere keer weer opnieuw te moeten beginnen. Als ik eenmaal in het ritme zit van 2 x per week hardlopen, dan gaat het prima. Zodra ik in de zomerperiode stop… tja.

De vraag is wat maakt dat je vindt dat je het ‘verdiend’ hebt om alles los te laten in je bijzondere weekenden of vakantie. Ben je door de week te streng voor jezelf? Als het sporten en gezond eten een crime voor je is, een te zware belasting, ja, dan wil je ontspannen in het weekend en vind je dat je ‘recht’ hebt op lekker eten. Het je het gevoel dat je je aan het uithongeren bent door de week? Dan is het logisch dat je wilt bijtanken in het weekend.
Wees in dat geval minder streng voor jezelf. Eet iets meer, geniet van een wijntje of een paar koekjes en sport 1-2 x per week in plaats van 3-4 keer. Dit houd je veel langer vol.

Kinderen hebben veel baat bij Rust, Reinheid en Regelmaat. Dat weet iedere ouder uit ervaring. Volwassenen gedijen ook heel goed op RRR! Als je fitter wilt worden, gezonder wilt eten en je eetbuien onder controle wilt krijgen, dan helpt het absoluut om iedere dag ongeveer dezelfde structuur qua eten en bewegen aan te houden. Saai? Ja, zo zou je het kunnen noemen. Het geeft ook rust in je hoofd.
Op vrije dagen en in vakanties verandert je dag structuur deels. Gebruik je extra vrije tijd voor een strandwandeling, een fietstocht met vrienden, een speurtocht met je gezin. Geniet op je vrije dagen van uitslapen, van rustig ontbijten, van uitgebreid de krant lezen. Dat is al mooi genoeg. Daar heb je geen croissantjes, gebak en extra wijn bij nodig.
Elise: ‘2 x in de week naar de sportschool is voor mij haalbaar, 3 x niet. Daar werd ik chagrijnig van. In mijn vakanties blijf ik nu wel actief. Moet wel. Anders loop ik direct achter als ik weer met de groep meedoe’.
Fenna: ‘in mijn vakantiepension at ik de eerste ochtenden naast mijn vertrouwde muesli ook nog een croissantje of broodje ei. ’s Avonds een 4-gangendiner. Tja. Veel te veel. Na 2 dagen terug naar mijn eigen saaie patroon. ’s Ochtends alleen muesli en ’s avonds… 2 of 3 gangen. Voelde me een stuk fitter. Het wandelen ging ook stukken beter zonder opgeblazen buik.
Mijn uitnodiging: blijf de komende vrije dagen, weekenden of vakanties in je saaie gezonde ritme. Dat is echt veel gemakkelijker dan iedere maandag weer opnieuw te moeten starten!
Hoe ben jij weer opgestart na de vrije dagen en lange weekenden in mei?

Comments are closed.

 INLOGGEN