De zoete verleiding van Paaseitjes - Emotie-eten de Baas

De zoete verleiding van Paaseitjes

 width=Puur, melk, wit, cappuchino, praline, hazelnoot, karamel-zeezout. De verleidingen worden ieder jaar talrijker.

Mijn geliefde had paaseitjes van een matige kwaliteit in huis gehaald. Jammer. Toch een paar genomen. Nee. Helaas. Gelukkig bracht mijn zus luxe exemplaren mee, met een roomzachte vulling. Wat een heerlijkheid. Vijf gehad en nog een schaal te gaan besloot ik het vanaf nu anders te doen.

Geen paaseitjes meer voor mij. De zoete mooi gekleurde verpakte eitjes smaken alleen maar naar meer. Als ik er eenmaal aan begin.. inderdaad.

Gisteren heb ik besloten al het zoet deze periode sterk te matigen. Mijn favoriete suikerbrood, net door vriendlief binnengebracht, laat ik aan hem over.

Zoet eten leidt bij mij namelijk alleen maar tot een sterke drang om nog meer zoet te willen eten. Herkenbaar? We blijken daar zelf weinig aan te kunnen doen. Deze ‘na zoet meer zoet drang’ lijkt in onze hersenen en lichaam verankerd.

  1. Van baby af aan vinden we de smaak van zoet lekker.
  2. Onze hersenen weten: zoet is lekker. Zien we iets zoets, dan weten we dat dit lekker is. We willen het! We creëren zo steeds nieuwe ervaringen dat zoet lekker is. In onze hersenen ontstaan banen of zelfs kabels… zoet is lekker, dat willen we en moeten we!
  3. Zoet geeft over het algemeen snel energie. Veel zoete producten zijn caloriebommen. Door iets zoets te eten kun je snel veel calorieën binnen krijgen.
  4. Je bloedsuikerspiegel stijgt snel door zoete producten. Als je voelt dat je trek hebt, dan kan het zijn dat je bloedsuiker (bloedglucose) aan de lage kant is. Zoete producten verteren snel. De suiker komt snel als glucose in het bloed. Je hebt vlot een hoge bloedglucose waarde. Bij te veel bloedglucose geeft het lichaam insuline vrij in het bloed. Insuline zorgt ervoor dat het teveel aan glucose opgeslagen wordt in je spier- of vetcellen. Gevolg: je hebt opeens weinig glucose in je bloed en je krijgt trek… inderdaad in zoet.

Wanneer je een volkorenboterham met kaas eet, dan duurt het lang voordat de zetmeel in het brood omgezet wordt in glucose in je    bloed. Je glucose spiegel stijgt langzaam. Er is geen reden extra insuline vrij te geven. De brandstof (glucose) blijft in je bloed en wordt niet opgeslagen in je spier- of vetcellen. Je kunt deze bloedglucose dus rustig gebruiken als brandstof. Je hersenen geven het signaal: ‘geen honger, ik heb nog genoeg’.

Herken je bovenstaande? Voel jij de trek ook zodra je gestart bent met paaseitjes, dropjes, koekjes? 

Dan ben je gevoelig voor dit mechanisme van snelle stijging en daling van je bloedsuiker gehalte dat ik al jaren ken. In mijn ‘jonge’ jaren was ik vrijwel altijd hongerig. Ik had eigenlijk de hele dag door trek, die ik vooral stilde met zoet. Zo hield ik mijn onrust en trek in stand. Gelukkig eet ik nu al jaren redelijk gezond en heb ik veel minder drang naar zoet.

Door paaseitjes of andere zoets te eten maak je het jezelf dus erg moeilijk. Snoep- en snaaibuien liggen op de loer zodra je je laat verleiden door de zoete chocola.

Wij begeleiden vooral mensen die last hebben van emotie-eten: het dempen van ‘lastige’ gevoelens als boosheid, eenzaamheid, onrust en verdriet met chips, chocola of koek. Eenmaal begonnen aan een snaaibui is het vaak moeilijk om weer in het gezonde ritme te komen. Door veel zoet te eten lok je echter ook snoep- en snaaibuien uit, zonder dat er sprake is van bijzondere emoties. Deze eetbuien zorgen helaas vaak voor een slecht gevoel. Kortom: te veel zoet maakt het moeilijker om in je gezonde patroon te blijven.

Onze uitnodiging: neem vanaf nu geen paaseitjes meer als je merkt dat je er altijd meer van wilt eten.

Als je behoefte hebt aan lekker eten, pimp dan je drie maaltijden per dag. Kies bij je ontbijt een gekookt of gebakken ei. Maak een mooie gevulde salade voor jezelf voor de lunch. Kies bij het avondeten voor weinig zetmeel en heel veel groenten. Sla het toetje over en neem later op de avond yoghurt met noten. Ervaar wat het met je lichaam en geest doet om het zoet een week te laten staan. Ik ben er vandaag al vrolijk van! Genoten van een boerenomelet als lunch. Nog geen paaseitje genomen vandaag, die eten manlief en zijn vrienden morgen wel op.

En jij? Ga jij de uitdaging aan om vanaf vandaag geen paaseitjes, paashazen en paaskuikens meer te eten? We lezen je ervaringen graag.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 INLOGGEN